E-İş modelleri, dijital ortamda işletmelerin ve tüketicilerin etkileşimde bulunma biçimlerini ifade eder. Bu modeller firma, tüketici ve devlet arasındaki ilişkiler üzerine kuruludur.
B2B modeli, işletmelerin diğer işletmelere ürün ve hizmet sunduğu, e-iş modelleri arasında yer alan bir iş modelidir.
B2C modeli, işletmelerin doğrudan tüketicilere ürün ve hizmet sunduğu iş modelidir.
B2G modeli, işletmelerin devlet kurumlarına ürün ve hizmet sunduğu e-iş modelleri arasında yer alan bir iş modelidir.
C2B modeli, tüketicilerin işletmelere ürün ve hizmet sunduğu iş modelidir.
C2C modeli, tüketicilerin diğer tüketicilere ürün ve hizmet sunduğu e-iş modelleri arasında yer alan bir iş modelidir.
C2G modeli, tüketicilerin devlet kurumlarına hizmet sunduğu iş modelidir.
G2B modeli, devletin işletmelere yönelik ürün ve hizmet sunduğu iş modelidir.
G2C modeli, devletin vatandaşlara ürün ve hizmet sunduğu e-iş modelleri kapsamında değerlendirilen bir iş modelidir.
Dijital Hizmetlerin Tanıtımı: Vatandaşların dijital devlet hizmetlerini kullanmaya teşvik edilmesi.
Erişim Kolaylığı: Kullanıcı dostu arayüzler ve mobil uygulamalar ile erişim kolaylığı sağlama.
Devlet –Devlet (G2G –GovernmenttoGovernment)
G2G modeli, devlet kurumlarının diğer devlet kurumları ile işbirliği yaptığı iş modelidir.
Uluslararası İşbirliği Programları: Devletler arası ekonomik ve teknolojik işbirliği projeleri.
Veri Paylaşım Sistemleri: Devlet kurumları arasında bilgi ve veri paylaşımını sağlayan sistemler.
Pazarlama Stratejileri
Diplomatik İlişkiler: Uluslararası işbirliklerinin güçlendirilmesi.
Bilgi ve Teknoloji Transferi: Devletler arası bilgi ve teknoloji paylaşımının teşvik edilmesi.
Cihaz –Cihaz (D2D –Device-to-Device)
D2D modeli, cihazların birbirleriyle doğrudan iletişim kurmasını sağlar. Bu model genellikleIoT(Nesnelerin İnterneti)ile ilişkilendirilir.
Smart Home Systems: Akıllı ev cihazları arasındaki bağlantılar.
ConnectedCars: Araçların birbirleriyle ve altyapı ile iletişimi.
Pazarlama Stratejileri
Ürün Entegrasyonu: Farklı cihazların birlikte çalışabilmesi için uyumluluk sağlama.
Veri Analitiği: Cihazlardan gelen verilerin analizi ve kişiselleştirilmiş hizmetler sunma.
İnsan –İnsan (H2H –Human-to-Human)
H2H modeli, işletmelerin müşteri ilişkilerine odaklanarak bire bir insan etkileşimini vurgular.
Konsültasyon Hizmetleri: Sağlık, finans ve eğitim danışmanlıkları.
Müşteri Destek Hizmetleri: Canlı müşteri hizmetleri ve destek hatları.
Pazarlama Stratejileri
Kişiselleştirilmiş Hizmet: Müşterilere özel hizmetler sunarak sadakati artırma.
İçerik Pazarlaması:Eğitimmateryalleri ve bilgi paylaşımı ile değer yaratma.
Makine –Makine (M2M –Machine-to-Machine)
M2M modeli, makinelerin internet üzerinden veya diğer ağlar aracılığıyla birbirleriyle iletişim kurmasını sağlar. Genellikle endüstriyel otomasyon ve uzaktan izleme ile ilişkilendirilir.
Endüstriyel Otomasyon: Üretim makinelerinin otomatik olarak veri paylaşımı ve kontrolü.
Telemetri: Uzaktan izleme ve kontrol sistemleri.
Pazarlama Stratejileri
B2B Pazarlama: İşletmeler arası çözümler ve hizmetler sunma.
Teknoloji Tanıtımları: Yeni teknolojilerin ve otomasyon sistemlerinin tanıtılması.
Müşteri –Üretici (C2M –Customer-to-Manufacturer)
Tanım: C2M modeli, tüketicilerin doğrudan üreticilere geri bildirim veya taleplerini ilettiği iş modelidir.
Kitlesel Özelleştirme: Tüketicilerin ürünlerini özelleştirebilmesi için üreticilere talepler iletmesi.
Crowdsourcing: Tüketicilerin ürün geliştirme süreçlerine dahil olması.
Pazarlama Stratejileri
Katılım Teşvikleri: Tüketicilerin geri bildirim ve önerilerini teşvik etmek için ödüller sunma.
Topluluk İnşa Etme: Tüketici geri bildirimlerini toplamak ve değerlendirmek için topluluk oluşturma.