İhracatta Genç Vizyonlar: Erkan Özcan

İhracatta Genç Vizyonlar: Erkan Özcan
23.08.2022 Makale

Karabük Ticaret ve Sanayi Odası’nın Geçtiğimiz yıl Karabük Üniversitesi ve 3 Nisan Karabük Bilim ve Araştırma Derneği ile başlattığı “Dış Ticaret Elçileri ve Uyum Programı” ilk dönem eğitim ve saha ziyaretleri Mayıs ayında son bulmuştu. Aktif ihracat yapmaya başlayan öğrencilerimizin gelişimlerini ve kişisel başarı hikâyelerini paylaşmaktan mutluluk duyuyoruz. Program katılımcılarımızdan Erkan Özcan ile yapılan söyleşinin ufuk açıcı olması dileğiyle, iyi okumalar:

1-Bize kısaca kendinizden bahsedebilir misiniz?

Ben Erkan ÖZCAN. Ortaokul son senemde ailemin tayini nedeniyle Karabük’e taşındım. Lisemin ilk 3 yılı Safranbolu Anadolu İmamhatip Lisesinde, son senemi ise My Kolej Lisesinde tamamlayarak mezun oldum. Mezun senemde birçok farklı alanda araştırma yaptım. Üniversiteler, gelecek meslekleri, yeni trendler, gündem konuları ve ilgi alanım olan alanların geleceği ile ilgili birçok düşünceye girdim. E-Ticaret ve bilgi teknolojisinin bana uygun ve geleceğe hitap ettiğini düşündüm. Bu nedenle Medipol Üniversitesi  Yönetim Bilişim Sistemleri bölümünü tercih ettim. Bu bölümü birçok insan bilmiyordu fakat son 4 yılda YÖK tarafından en çok puanı artan bölüm olarak seçildi. Dünya mesleklerine hitap ediyordu. En güzel yanı ise size hayat boyu gerekli tüm alanları gösterip sizin kendi mesleğinizi seçmenize olanak sağlıyordu. Bu bölümde e-Ticaret, yazılım, muhasebe, insan psikolojisi gibi bir ok ders içeriği var. Ben de e-Ticaret tarafında yoğunlaşmayı tercih ettim ve bu alanda çalışmaya devam ediyorum.

2-Bu projeye katılmaya nasıl karar verdiniz ve bu projede yer almak sizin için ne ifade ediyor?

E-Ticaret alanında gündemde ve piyasada birçok eğitim ve eğitmen vardı. Yasal süreçleri şirketleri ve her detayına dikkat eden bir türlü program bulamadım bu nedenle bu programa katılmam gerektiğini düşündüm. Bizi her küçük detayın en iyi isimleriyle bizi buluşturdular. Programda emeği geçen herkese çok teşekkür ediyorum.

Karabük’te bu kadar kaliteli bir programın olacağını hiç düşünmüyordum. Ticaretin ehli isimler bize haftalarca eğitim verdiler. Bu projenin bir parçası olmak çok gurur vericiydi.

3-Daha önce satış deneyiminiz oldu mu yoksa bu proje sayesinde mi ilk satışınızı gerçekleştirdiniz?

Bu proje başladığında satışa çok yeni başlamıştım diyebilirim. Bu proje bana ödeme alt yapısı bilgilerini sundu ve gerekli ticaret vizyonlarını aşıladı.

4-Dış ticaret elçileri ve uyum projesi kapsamında aldığınız eğitim ihracatta ürün tedariki ve yasal prosedürler aşamasında yeterli oldu mu?

Karabük’ten herhangi bir tedarikim bulunmadığı için şu an yok ama tabi ki birçok fikir sahibi edinmiş oldum. İlerideki projelerime Karabük’te edindiğim üreticilerden portföy ekleyeceğim.

5-İhracat işine başlarken hiç tereddüt ettiniz veya korktunuz mu, başladığınız andan bu yana bu duygularında nasıl değişiklikler oldu?

Tabii ki, sonuçta yaptığım işte bir kesinlik bulunmuyor. Risk analizi ve doğru pazar analizine iyi bir çalışma disiplini eklenince başarı kaçınılmaz oluyor.

6-Sizin için ihracat yapmak isteyen birinin hangi niteliklere sahip olması gerekiyor ve sizin ihracat yaparken dikkat ettiğiniz konular nelerdir?

Araştırmacı bir yapıda olması gerekiyor. Sorularını çekinmeden mutlaka sormalı. Ben belki de son 3-4 ay içerisinde 100-200 kişiye mesaj attım. İnsanlara soru sormaktan çekinmeyelim, hızlı başarıyı da hayal etmeyelim. Her gün kendimizi bir önceki günden bir adım ileri taşıdıysak bu bile bize yeterli olacaktır. İhracatta en önemli şeylerin kontak ve bilgi (veri) olduğunu öğrendim. Bazen öğreneceğiniz bir bilgi size birçok aşama atlatabiliyor.

7-Proje sürecince network ağını ne kadar ilerlettin ve hangi önemli insanlarla network sağladın?

Karabük’teki çoğu üretici ile tanıştım ve iletişim bilgilerini not aldım. İlerideki projelerime ekledim.

8-Herhangi bir firma ile iş birliğiniz var mı?

Şu an herhangi bir firma ile çalışmıyoruz sadece yatırımcılarımız var. Yakın zamanda firmaların ürünlerini e-ihracata yayma gibi bir planım var.

9-Hangi ülkelerle ticaret yapıyorsunuz ve ihracat yapmak için alıcı ülkenin sadece dilini bilmek yeterli midir?

Arap Emirlikleri, Amerika Birleşik Devletleri, Singapur, İngiltere, Kanada, Meksika ile ticaret yapıyorum. Dil burada çok önemli konu aslında fakat tüm işlerimiz online yazışmalarla ilerlediği için çeviri hizmetleri de yeterli oluyor şimdilik.

10-Yaptığınız ticarette ürün-mal seçimine nasıl karar veriyorsunuz ve sattığınız ürünleri nasıl tedarik ediyorsunuz?

Biz hali hazırda talebi olan pazaryerlerinde satılan ürünleri toptan alıp satıyoruz genellikle bu yüzden gerekli çevrimiçi yazılımlarla ürünlerin satış raporlarını çıkarıp analiz ediyoruz. Bu analizleri Excel’e döküp hangi ürünün bize daha çok faydası dokunacaksa tedarik ülkemizi seçip gönderimi sağlıyoruz.

11-Bu zamana kadar yaptığınız ihracatlarda karşınıza ne gibi zorluklar çıktı ve bu zorlukları nasıl aştınız?

İşin içinde öğreniyoruz. Ürünler bazen yasaklı ürün olduğu için yurtdışında imha edildi. Bazı ürünler müşteri postasına konmasına rağmen çalındı ve biz şikayet, kötü geribildirim almak zorunda kaldık. Bunların hepsi bize tecrübe oldu. Ödeme altyapısında ki komisyonları bilmiyorduk aslında, gelirin yarısını bankaya ödemişiz;  bu altyapıyı değiştirdik. Araştırıp öğrenmek ve bu işi yapanlar arasında bulunmak işin gerçek sırrı. Bir işe başlayacaksam önce çekim yasasını uygularım. Sosyal mecralardan bu sayfaları takip eder, karşıma çıkmasını sağlarım ve sonra kendimi o alanın içinde bulurum.

12-Sizce ihracatta Türkiye’nin avantajları ve dezavantajları nelerdir, Türkiye pazarı ihracat yapabilecek niteliklere sahip midir, Karabük’ün Türkiye pazarındaki önemi nedir?

İhracatta Türkiye pazarı yetkin niteliklere sahip. E-ihracat platformlarından olan Etsy’de Türkiye ihracatta ikinci sırada. Türkiye’de dolar kurlarının artmasıyla insanlar artık Çin’den mal yaptırmak yerine direk Türkiye’den ürettirmeyi talep ediyor. Bu sadece ürün ihracatı değil yazılım ihracatında da Avrupa’da çok büyük farkla en büyük yazılım yatırımını ülkemiz çekmiştir. Türkiye’nin dezavantajları, esnafların e-ihracata gerek yok olarak bakması gerekli masraflardan kaçması kendi çarkının kendine yetme düşüncesiyle girişimlere kol açmamasıdır. Başka da bir dezavantajının olduğunu düşünmüyorum.

Karabük ise demir çelik dökümleri olsun, yerel ürünleri olsun çok güzel bir pazardır. Bu nitelikli ürünlerimizi pazar analizi yaptığımız zamanlar hep küçük pazarlarda görüp de büyük pazarlarda görememek beni üzüyor. Umarım bir gün Karabük ürünlerini tüm Dünya’ya açacağız. Eski çarşıya gelen turistleri düşünün bu turistlerin alışveriş yapması için sadece gelmesine gerek yok, beğendikleri ürünlere yeniden internet üzerinde ulaşabilir olmaları satışı arttıracaktır. Esnafların dükkân masraflarından daha az bir masrafa yapacakları web sitesi reklamlarıyla Karabük’teki ticaret trafiğinin 100 katından fazlasını sağlayabiliriz.

13-Şu an hangi ürünlerin ihracatını yapıyorsunuz, ürün skalanızı genişletmeyi düşünüyor musunuz?

Kozmetik, ev – mutfak ürünleri, oyuncak gibi birçok alanda ürün satıyorum. Aslında bizim için önemli olan ürünün verileridir, ne tarz olduğu değil. O yüzden çok fazla ürün skalamız var.

14-Pazar payını arttırmak adına ilerde hangi yolları izlemeyi düşünüyorsunuz?

Pazar payı çok büyük aslında. Bir ülkenin aylık 2.6 milyar trafiğinden bahsediyoruz. Buradaki talebe ekip halinde çalışmamıza rağmen yetişemiyoruz. Pazar payı çok büyük olmasına rağmen diğer platformlarda da aktif satışa başlamayı planlıyorum. Yakın zamanda eBay ve Shopify eğitimleri aldım. E-ticaret alanında aktif bir uzman olma çabası içerisindeyim. Bir yandan da yerel ihracattan kontaklarımız oluyor, ülkelere mikro ihracat kapsamında nadir de olsa ürün gönderiyoruz fakat bu işi genişletebilirim. Bununla ilgili araştırmaları da, Karabük’teki yerel satıcılarla da yapılacak projeleri de listeme ekledim.